Blogger Widgets

Thursday, June 21, 2012

SAHABAT :)

Ape tu Sahabat?


" Sahabat umpama baju yg kita pakai. Ia melindungi kita, mengindahkan kita, menjadikan kita sempurna di mata orang lain.
Sahabat mungkin sekadar pen yg terletak kemas dipoket. Ada boleh, tak ada pun tak pe.
Kadang-kadang pen sangat berguna, kadang tu langsung tak guna terutama bila dah tak de dakwat. Ada jugak pen yg dakwatnya keluar mengotorkan poket baju kita.
Itu dia sahabat, kadang-kadang die boleh menjadi seseorang yang sangat menggembirakan kepada kite dan kadang2 die juga boleh menjadi seseorang yg boleh menyakiti kite.


Sahabat jugak adalah orang yg selalu bersama kita sama ada kita susah atau pun senang. Menyimpan rahsia kita. dan sentiasa ceriakan kite. 
Sahabat yg baik takkan sakitkan hati kite apatah lagi  bg kite sedih. Walau teruk manapun diri kite, seorang sahabat patut terima dan pimpin kite ke jalan yg betul. Bukan menyisihkannye.

Tapi,  zaman sekarang, nilai seorang sahabat makin berkurangan dalam diri seseorang kerana apabila berada berdekatan, semangat setiakawan sgt lah tinggi tapi apabila sudah berjauhan, sahabat itu bagaikan seorang yang ASING baginya. Ini kerana terdapat sahabat yg tidak memberi respons walaupun ditegur. Mungkin jugak slah diri kite sbb kite pun jrang tegur diorang dan mungkin jugak sahabat itu tak bg respons sbb die busy. Kalau seseorang itu ade membuat kesalahan, beritahu apa kesalahannye supaya die boleh berubah,  Setiap orang ada hati dan hati kite tidak sekuat yg disangka . Cuba letakkan diri pada tempat sahabat yg terasing itu. 

Tapi, tak semua orang kat dunia ni macam tu. Still ade lagi sahabat sejati yg selalu berada di samping kite walau dimana kite berada dan sentiasa bagi sokongan. :) Mereka inilah yg menjadi penyeri hidup kite. Sebagai seorang insan yg bergelar sahabat, kite haruslah bersyukur kerana mendapat pelbagai jenis sahabat. Walau baik atau jahat sekalipun sahabat itu, kite perlulah membawa mereka ke jln yg benar dan sentiasa memberi sokongan kepadanya. :)

Seorang SAHABAT YANG BAIK sgt susah kite nak dpt tapi  seorang "SAHABAT" senang je kite dpt. Jagalah sahabat korang baik2. Jangan sakiti hati diorang sebab ape yang kite buat kat orang, satu hari kite akan mengalaminye juga. Hargailah sahabat seperti kite menghargai ilmu yang di beri oleh seorang guru. Semoga semua persahabatan di dunia ni berkekalan hingga ke akhir hayat. 


P.S : Love My Friends :)

No comments:

Post a Comment